Strona 1 z 1

Kolektywne czytanie Pisma: Mateusz 5:38-42

: 05 lip 2010, 11:16
autor: fantomik
Mianem wstępu kilka zasad (a może ich brak):
- można pisać swoje subjektywne odczucia nt. omawianego fragmentu Pisma
- dozwolone jest podawanie innych referencji w tym temacie (także dla poszczególnych wersów)
- dozwolone jest używanie słowników i komentarzy biblijnych, piszmy tylko z jakich korzystamy :-)
- jak ktoś zna grekę to bardzo proszę, jeśli jest to sensowne, o "rozpracowanie" danych fragmentów też w grece dla tych, którzy greki (jeszcze) nie znają :-)
zadawać można też pytania :-)


Mat. 5:38-42 (BW)
38. Słyszeliście, iż powiedziano; Oko za oko, ząb za ząb.
39. A Ja wam powiadam: Nie sprzeciwiajcie się złemu, a jeśli cię kto uderzy w prawy policzek, nadstaw mu i drugi.
40. A temu, kto chce się z tobą procesować i zabrać ci szatę, zostaw i płaszcz.
41. A kto by cię przymuszał, żebyś szedł z nim jedną milę, idź z nim i dwie.
42. Temu, kto cię prosi, daj, a od tego, który chce od ciebie pożyczyć, nie odwracaj się.

i odpowiednia cytacja ze ST:

5 Moj. 19:16-21 (BW)
16. Jeżeli wystąpi przeciwko komuś krzywdzący świadek, oskarżając go o przestępstwo,
17. To staną obaj ci mężowie, którzy mają spór, przed Panem, przed kapłanami i sędziami, którzy będą w tym czasie.
18. Sędziowie zbadają sprawę dokładnie i jeżeli okaże się, że ten świadek jest świadkiem fałszywym, że fałszywie świadczył przeciwko swemu bratu,
19. To uczynicie mu tak, jak on zamierzał uczynić swemu bratu; i wytępisz zło spośród siebie,
20. A pozostali niech to usłyszą i niech się lękają, aby nie uczynili już tak złej rzeczy wśród ciebie.
21. Oko twoje nie ulituje się: życie za życie, oko za oko, ząb za ząb, ręka za rękę, noga za nogę.

Korzystam między innymi z ESV Study Bible. Prawo pt. "oko za oko" było dane aby utrzymać czystość wśród bożego ludu (w 19) oraz aby kara za dany czyn była adekwatna do niego, a nie np. większa (czyli aby była sprawiedliwa, również w. 19). Warto też pamiętać, że kara ta była wymierzana przez władze, a nie indywidualnie (o tym wiele osób zapomina cytując ten fragment ST i próbując tym samym "usprawiedliwić" swoją rządzę zemsty :/). Niestety prawo to było ewidentnie używane w szykaniu prywatnej zemsty dlatego też Chrystus wskazuje nam, że mamy jako Boże dzieci nie mamy odpowiadać zemstą, a raczej jak Paweł (Rzym 12:21) ładnie skomentował -- dobrem odpowiedać na zło. Ważne aby zauważyć, że w kontekście jest tutaj chęć zemsty. Ważne też aby nie ekstrapolować tego zalecenia na działania rządów gdyż tego według mnie uczynić nie można w szczególności w świetle późniejszej rozprawy Pawłą o mieczu, którzy władza posiada i jest to pochodzenia Bożego.
Wers 40, jest wersem według mnie raczej trudnym, gdyż z jednej strony jest sam w sobie dość jasny, z drugiej strony jednak raczej nie jest on wezwaniem aby oddać wszystko od razu tym, którzy chcieliby się z nami o nasze dobra prywatne procesować gdyż wiemy, że Ci, którzy łakną sprawiedliwości są nazywani błogosławionymi, a ciężko w tym wypadku mówić o sprawiedliwości (no i raczej zachęci to do "nadużyć" niż skieruje w stronę Chrystusa). Raczej przychylam się tutaj do myśli Jana Kalwina, który skomentował to jako nakłonienie naszego umysłu do tego abyśmy byli gotowi to uczynić gdy przystępujemy do takiej, z założenia (jak według mnie wskazuje kontekst) niesprawiedliwej dla nas sprawy sądowej. Dzięki temu w przypadku przegranej będziemy mogli okazać cierpliwość i odpowiedzieć dobrem, a nie przekleństwem czy zemstą.

W 41 i 42 pozostawię do skomentowania komuś innemu :)

Pozdrawiam,
f.

pytania pomoc Chrześcijańska Randka Ewangelia w Centrum