Debata nr 1B - uczestnictwo i dyskusja
-
- Gender:
Bo też nie chodzi o protestantów, a o katolików.
Ich wiążą doktrynalne wypowiedzi Kościoła, są dla nich autorytetem i jedyną wykładnią wiary.
Chcecie debaty z kimś kto zna te doktryny, czy kimś kto ich nie zna?
Doktryny te są zbieżne ze stanowiskiem ewangelickim - po co więc debata?
A raczej z czym? Z poglądami Rembova? Albetrusa i innych?
Debata oparta o Pismo Święte?
Zatem nie katolicko-protestancka. Bo katolickość zakłada, nie własne opinie, a jasno określoną i spisaną doktrynę.
Może zmieńcie to na debatę pomiędzy osobnikiem X a osobnikiem Y, bez podziału na wyznanie, wtedy biorący udział w debacie katolik nie będzie zobowiązany do przestrzegania doktryn swego wyznania.
Ich wiążą doktrynalne wypowiedzi Kościoła, są dla nich autorytetem i jedyną wykładnią wiary.
Chcecie debaty z kimś kto zna te doktryny, czy kimś kto ich nie zna?
Doktryny te są zbieżne ze stanowiskiem ewangelickim - po co więc debata?
A raczej z czym? Z poglądami Rembova? Albetrusa i innych?
Debata oparta o Pismo Święte?
Zatem nie katolicko-protestancka. Bo katolickość zakłada, nie własne opinie, a jasno określoną i spisaną doktrynę.
Może zmieńcie to na debatę pomiędzy osobnikiem X a osobnikiem Y, bez podziału na wyznanie, wtedy biorący udział w debacie katolik nie będzie zobowiązany do przestrzegania doktryn swego wyznania.
-
- Posty: 9427
- Rejestracja: 02 kwie 2008, 20:28
- wyznanie: Kościół Katolicki
- Gender:
- Kontaktowanie:
Anonymous pisze:Powołujesz się na apostoła Jakuba - niespecjalnie wiadomo dlaczego, szczególnie w kontekście wcześniejszych cytatów z Katechizmu, który tak pięknie opisuje działanie łaski.
Czy uważasz, że dobre uczynki możliwe są bez wcześniej działającej zbawczej łaski, która wzbudza w nas wiarę, której owocem są dopiero owe uczynki?
Jeśli tak, to wskaż jakiś dokument doktrynalny Kościoła katolickiego, że tak jest. Że uczynki są niezależnym od zbawczej łaski wzbudzającej wiarę dziełem człowieka, które to uczynki wspomagają boże dzieło zbawienia.
Albo wyjaśnij po co ten cytat z apostoła Jakuba - w jakim kontekście użyty, szczególnie po tych pięknych cytatach z Katechizmu.
Co chcesz tym wykazać?
Że potrzebne są do zbawienia?
Przecież one są skutkiem a nie przyczyną wiary, a wiara jest skutkiem działania łaski. Nie ma dobrych uczynków poza tymi przyczynami.
Chyba, że Katechizm mówi inaczej (albo jakiś inny dokument, który jest cytowany w Katechizmie albo nie jest w nim cytowany) - prawdziwie - to poproszę - zacytuj.
Bo cytujesz apostoła Jakuba jakbyś wcześniej nie cytował Katechizmu.
Cytuję apostoła Jakuba ponieważ jego nauczanie jest całkowicie zgodne z nauczaniem Kościoła.Tak jak zresztą wszystko co napisano w Biblii.
Nie wiem dlaczego budujesz jakąś fałszywą opozycję miedzy katechizmem KK a nauczaniem Św Jakuba...?
I takie pytanie - nie możesz się zalogować na forum?
-
- Posty: 9427
- Rejestracja: 02 kwie 2008, 20:28
- wyznanie: Kościół Katolicki
- Gender:
- Kontaktowanie:
Ale żeby debata miała sens to potrzeba katolika, który zna doktrynalne nauczanie Kościoła katolickiego.
A to nauczanie w kwestii zbawienia z łaski przez wiarę jest zbieżne ze stanowiskiem protestanckim.
Problem w tym że protestanci nie mają jednolitego stanowiska w sprawie zbawienia..
Nie wiem też dlaczego ty w ich imieniu twierdzisz że jest zbieżne z katolickim? Niech może lepiej sami się na ten temat wypowiedzą?
Ten kto by prowadził taką debatę po stronie protestanckiej musiałby najpierw jasno określić jaką naukę reprezentuje i wyznaje
Ty myślisz zapewne o stanowisku luterańskim( i to też jest niejednolite) i mylisz z ogólnoprotestanckim.
-
- Gender:
[quote="Albertus"]
Cytuję apostoła Jakuba ponieważ jego nauczanie jest całkowicie zgodne z nauczaniem Kościoła.Tak jak zresztą wszystko co napisano w Biblii.[/quote]
Odniosłem wrażenie, że cytując apostoła Jakuba chciałeś dowieźć, że uczynki nie są dziełem zbawczej łaski.
Wiara, o której mówi Twój Katechizm nie jest "martwa", bo jest wiarą zbawiającą i jako taka zawsze wydaje owoce uczynków.
Wykorzystując słowa apostoła Jakuba w naszej rozmowie, odniosłem wrażenie, że wiara, którą masz na myśli jest "uczynkiem", a nie wiarą zbawiającą, czyli pochodzącą spoza człowieka. I takie widzenie wiary przypisujesz protestantom.
[quote="Albertus"]
Nie wiem dlaczego budujesz jakąś fałszywą opozycję miedzy katechizmem KK a nauczaniem Św Jakuba...?[/quote]
Ależ ja tego nie robię. Wiara, o której mówi Twój Katechizm, sama wydaje owoce uczynków. Jako wiara zbawiająca nie może być i nigdy nie jest martwa. A Ty przypisujesz protestantom wiarę martwą - czyli wiarę, która jest uczynkiem, zatem nie jest działaniem łaski i odpowiedzią na łaskę.
Podkreślasz, że muszą być uczynki bo inaczej wiara jest martwa - ale wiara - czyli odpowiedź człowieka na zbawczą łaskę jest działaniem łaski, jest działaniem Boga - nie może być martwa, a owoce są także dziełem Boga.
Chcesz przypisać człowiekowi zasługi za uczynki? Chcesz wbrew Katechizmowi i Katolickiej nauce o łasce i wierze przypisać człowiekowi jakieś zasługi w dziele zbawienia?
No to po co ten cytat z apostoła Jakuba?
Kogo ma o czym przekonać? Chyba nie protestantów.
A wszystko z powodu niezrozumienia tego czym jest wiara. Jeśli jest "uczynkiem" zawsze będzie martwa, jeśli jest działaniem łaski - zawsze jest żywa i wydaje owoce, a owoce te choć czyni je człowiek, to nie ma w nich żadnej zasługi z jednej, a z drugiej strony nigdy nie są żadnym wkładem człowieka w zbawienie.
Zgodzisz się czy nie?
[quote="Albertus"]
Nie wiem też dlaczego ty w ich imieniu twierdzisz że jest zbieżne z katolickim?[/quote]
Bo takie jest.
Przedstawię Ci katolicki doktrynalny punkt widzenia, a Ty jeśli potrafisz znajdź różnic z ewangelickim punktem widzenia ok?
Zbawienie jest z łaski.
Człowiek otrzymuje zbawienie dzięki wolnej suwerennej łasce Boga. Nie ma w procesie zbawienia mowy o jakimś współdziałaniu człowieka z Bogiem.
Nie może być mowy o jakimkolwiek współdziałaniu człowieka z Bogiem w takim sensie, że człowiek sam mógłby wnieść do swego zbawienia coś, czego by wcześniej nie otrzymał z wolnej suwerennej łaski Boga.
Usprawiedliwienie z wiary.
To odwrócenie doktryny o zbawieniu z łaski, jakby jej druga strona.
Gdy zbawienie jest z wolnej łaski Boga, to przyjęcie tego daru musi być także aktem, który jest darem samego Boga. Jest to akt, w którym człowiek nie ma żadnej zasługi, którą mógłby przedstawić Bogu żeby zasłużyć na Jego łaskawość.
Dlatego taki akt wiary (który jest dziełem łaski) - odpowiedzi na zbawczą łaskę Boga nie jest czynem a w dosłownym sensie - wiarą
Uczynki są owocem tejże wiary, dlatego zasługi za nie nie mogą być przypisane człowiekowi, ani dzięki nim człowiek nie otrzymuje zbawienia,
Znajdź teraz różnice z ewangelickimi poglądami na temat zbawienia z łaski przez wiarę
Cytuję apostoła Jakuba ponieważ jego nauczanie jest całkowicie zgodne z nauczaniem Kościoła.Tak jak zresztą wszystko co napisano w Biblii.[/quote]
Odniosłem wrażenie, że cytując apostoła Jakuba chciałeś dowieźć, że uczynki nie są dziełem zbawczej łaski.
Wiara, o której mówi Twój Katechizm nie jest "martwa", bo jest wiarą zbawiającą i jako taka zawsze wydaje owoce uczynków.
Wykorzystując słowa apostoła Jakuba w naszej rozmowie, odniosłem wrażenie, że wiara, którą masz na myśli jest "uczynkiem", a nie wiarą zbawiającą, czyli pochodzącą spoza człowieka. I takie widzenie wiary przypisujesz protestantom.
[quote="Albertus"]
Nie wiem dlaczego budujesz jakąś fałszywą opozycję miedzy katechizmem KK a nauczaniem Św Jakuba...?[/quote]
Ależ ja tego nie robię. Wiara, o której mówi Twój Katechizm, sama wydaje owoce uczynków. Jako wiara zbawiająca nie może być i nigdy nie jest martwa. A Ty przypisujesz protestantom wiarę martwą - czyli wiarę, która jest uczynkiem, zatem nie jest działaniem łaski i odpowiedzią na łaskę.
Podkreślasz, że muszą być uczynki bo inaczej wiara jest martwa - ale wiara - czyli odpowiedź człowieka na zbawczą łaskę jest działaniem łaski, jest działaniem Boga - nie może być martwa, a owoce są także dziełem Boga.
Chcesz przypisać człowiekowi zasługi za uczynki? Chcesz wbrew Katechizmowi i Katolickiej nauce o łasce i wierze przypisać człowiekowi jakieś zasługi w dziele zbawienia?
No to po co ten cytat z apostoła Jakuba?
Kogo ma o czym przekonać? Chyba nie protestantów.
A wszystko z powodu niezrozumienia tego czym jest wiara. Jeśli jest "uczynkiem" zawsze będzie martwa, jeśli jest działaniem łaski - zawsze jest żywa i wydaje owoce, a owoce te choć czyni je człowiek, to nie ma w nich żadnej zasługi z jednej, a z drugiej strony nigdy nie są żadnym wkładem człowieka w zbawienie.
Zgodzisz się czy nie?
[quote="Albertus"]
Nie wiem też dlaczego ty w ich imieniu twierdzisz że jest zbieżne z katolickim?[/quote]
Bo takie jest.
Przedstawię Ci katolicki doktrynalny punkt widzenia, a Ty jeśli potrafisz znajdź różnic z ewangelickim punktem widzenia ok?
Zbawienie jest z łaski.
Człowiek otrzymuje zbawienie dzięki wolnej suwerennej łasce Boga. Nie ma w procesie zbawienia mowy o jakimś współdziałaniu człowieka z Bogiem.
Nie może być mowy o jakimkolwiek współdziałaniu człowieka z Bogiem w takim sensie, że człowiek sam mógłby wnieść do swego zbawienia coś, czego by wcześniej nie otrzymał z wolnej suwerennej łaski Boga.
Usprawiedliwienie z wiary.
To odwrócenie doktryny o zbawieniu z łaski, jakby jej druga strona.
Gdy zbawienie jest z wolnej łaski Boga, to przyjęcie tego daru musi być także aktem, który jest darem samego Boga. Jest to akt, w którym człowiek nie ma żadnej zasługi, którą mógłby przedstawić Bogu żeby zasłużyć na Jego łaskawość.
Dlatego taki akt wiary (który jest dziełem łaski) - odpowiedzi na zbawczą łaskę Boga nie jest czynem a w dosłownym sensie - wiarą
Uczynki są owocem tejże wiary, dlatego zasługi za nie nie mogą być przypisane człowiekowi, ani dzięki nim człowiek nie otrzymuje zbawienia,
Znajdź teraz różnice z ewangelickimi poglądami na temat zbawienia z łaski przez wiarę
-
- Gender:
Po prostu nie ma różnic, dlatego debata na temat "wiara" czy "uczynki i wiara" jest bezsensowna.
Z drugiej strony, strach przed sięgnięciem obecnych tu katolików w "głębszą" teologię własnego Kościoła (w temacie wiary, łaski, uczynków) skutkuje tym, że przedstawiają tutaj, nie katolicki a swój własny punkt widzenia. Taki ludowy "uczynkowy" katolicyzm.
[quote="Albertus"]
Dlatego dalszą ewentualną dyskusję uzależniam od jego ujawnienia się.[/quote]
Ja swoje poglądy ujawniłem - z nimi możesz dyskutować - jeśli masz argumenty
Z drugiej strony, strach przed sięgnięciem obecnych tu katolików w "głębszą" teologię własnego Kościoła (w temacie wiary, łaski, uczynków) skutkuje tym, że przedstawiają tutaj, nie katolicki a swój własny punkt widzenia. Taki ludowy "uczynkowy" katolicyzm.
[quote="Albertus"]
Dlatego dalszą ewentualną dyskusję uzależniam od jego ujawnienia się.[/quote]
Ja swoje poglądy ujawniłem - z nimi możesz dyskutować - jeśli masz argumenty
-
- Gender:
Popatrzyłem, pomyślałem i wiem jedno:
[quote="Dragonar"]Powoływanie się na dogmatyczne orzeczenie Kościoła Katolickiego nie jest meritum debaty i nie stanowi nawet argumentu dla protestanta, ponieważ takie orzeczenie nie są dla niego autorytetem. Debata będzie się raczej opierać o Pismo Święte oraz logikę. [/quote]
Narzucanie komuś sposobu argumentacji z góry przekreśla dyskusję. Jeżeli protestant uważa za argument tylko fragmenty Pismo Świętego, to jest to jego sprawa. Nie może jednak domagać się od katolika, aby ograniczał się wyłącznie do Biblii, a tym bardziej z góry skreślać przedstawionego argumentu, bo cytat nie jest z Pisma Świętego.
[quote="Dragonar"]Powoływanie się na dogmatyczne orzeczenie Kościoła Katolickiego nie jest meritum debaty i nie stanowi nawet argumentu dla protestanta, ponieważ takie orzeczenie nie są dla niego autorytetem. Debata będzie się raczej opierać o Pismo Święte oraz logikę. [/quote]
Narzucanie komuś sposobu argumentacji z góry przekreśla dyskusję. Jeżeli protestant uważa za argument tylko fragmenty Pismo Świętego, to jest to jego sprawa. Nie może jednak domagać się od katolika, aby ograniczał się wyłącznie do Biblii, a tym bardziej z góry skreślać przedstawionego argumentu, bo cytat nie jest z Pisma Świętego.
-
- Posty: 6434
- Rejestracja: 01 paź 2012, 13:37
- wyznanie: Protestant
- Lokalizacja: Trójmiasto
- Gender:
- Kontaktowanie:
-
- Gender:
-
- Posty: 6434
- Rejestracja: 01 paź 2012, 13:37
- wyznanie: Protestant
- Lokalizacja: Trójmiasto
- Gender:
- Kontaktowanie:
- Yarpen Zirgin_
- Posty: 433
- Rejestracja: 20 cze 2011, 11:37
- wyznanie: nie chce podawać
- Gender:
- Kontaktowanie:
Zalogowałem się. To coś zmienia? W mojej ocenie niczego nie zmienia, bo nadal mający pretensje do Kościoła o Indeks Ksiąg Zakazanych protestant, właśnie chce stworzyć Indeks Źródeł Zakazanych W Debatach.
"Sługa nie jest większy od swego pana. Jeżeli Mnie prześladowali, to i was będą prześladować."
Jezus Chrystus
Osoby, które mogą nie czekać na moje odpowiedzi na ich teksty skierowane do mnie: Lash, KAAN.
Jezus Chrystus
Osoby, które mogą nie czekać na moje odpowiedzi na ich teksty skierowane do mnie: Lash, KAAN.
- Realista
- Posty: 1333
- Rejestracja: 10 maja 2009, 19:33
- wyznanie: Kwakrzy
- O mnie: Wciąż na nowo odkrywam istotę człowieczeństwa w moim Mistrzu Jezusie z Nazaretu.
- Gender:
- Kontaktowanie:
Na debatę się raczej nie zanosi, wiec warto poczytać jak wyglądały debaty kiedyś ta jest bardzo ciekawa Disputacya Wileńska ktorą miał X. Marcin Smiglecki Societatis Iesu z ministrami ewangelickimi 2. Iunij w roku 1599. O iedney widomey głowie Kościoła Bożego. / Wydana przez Pawła Wołłowicza
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/doccont ... 7&from=FBC
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/doccont ... 7&from=FBC
Nominatissimus Acerrimusque Socinismi defensor...
http://christianismirestitutio.pl/
http://christianismirestitutio.pl/
- Dragonar
- Posty: 4906
- Rejestracja: 10 wrz 2011, 20:04
- wyznanie: Kościół Chrześcijan Baptystów
- Lokalizacja: Christendom
- Gender:
- Kontaktowanie:
Yarpen Zirgin pisze:Zalogowałem się. To coś zmienia?
Zmienia dwie rzeczy:
1. Nie jesteś anonimowy, przez co rozmawia się swobodniej.
2. Twoje cytaty wyglądają normalnie.
Yarpen Zirgin pisze:Narzucanie komuś sposobu argumentacji z góry przekreśla dyskusję. Jeżeli protestant uważa za argument tylko fragmenty Pismo Świętego, to jest to jego sprawa. Nie może jednak domagać się od katolika, aby ograniczał się wyłącznie do Biblii, a tym bardziej z góry skreślać przedstawionego argumentu, bo cytat nie jest z Pisma Świętego.
Dokonujesz strasznych nadinterpretacji moich wypowiedzi. W debacie każdy ma prawo powoływać się na dowolne, istniejące, niesfałszowane źródła i używać wybranych przez siebie argumentów - jest niemal zupełna wolność, którą ogranicza wyłącznie etyka chrześcijańska, m.in. właśnie zakaz cytowania fikcyjnych tekstów. Nie portretuj mnie jako organizatora-ciemiężcę, gdyż wcale nie o to chodzi. Już spieszę z wyjaśnieniem...
Gdy napisałem "Debata będzie się raczej opierać o Pismo Święte oraz logikę.", wyrażam w ten sposób wyłącznie moje przewidywanie w kwestii wyglądu przyszłej debaty. Moja prognoza opiera się wyłącznie na doświadczeniu, ponieważ przeczytałem już masę wątków na tym forum, które dotyczyły takiego samego lub podobnego tematu, stąd jestem świadomy, jak wygląda standardowy scenariusz dyskusji, gdy poruszana jest kwestia Sola gratia et fide i nauki katolickiej kwestii zbawienia.
Co do cytowania KKK lub dokumentów soborowych, to wspaniale pełnią one funkcję informacyjną, stąd mile widziane byłoby ich używanie przez katolika - nie zaprzeczam, poprzez ich przytaczanie uczestnik debaty jedynie potwierdza swoją katolickość oraz pomaga zapoznać się z doktryną Kościoła Katolickiego. Jednak coś takiego kiepsko sprawdza się w funkcji argumentacyjnej.
Yarpen Zirgin pisze:Zalogowałem się. To coś zmienia? W mojej ocenie niczego nie zmienia, bo nadal mający pretensje do Kościoła o Indeks Ksiąg Zakazanych protestant, właśnie chce stworzyć Indeks Źródeł Zakazanych W Debatach.
Eee... Twoja skłonność do nadinterpretacji jest jeszcze wększa, niż myślałem.
Ostatnio zmieniony 02 sie 2015, 15:20 przez Dragonar, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości